Dneska som skompletizoval článok o varanovi stepnom. Keďže na nete nie je o nich veľa, tak ho sem postnem. Veľa ľudí si ich kúpi, no keď vyrastú ich nezvládajú a stávajú sa nechcenými..
Výskyt:
Nachádza sa vo voľnej prírode v Afrike, na území medzi Senegalom a Sudánom. Žijú na pastvinách v blízkosti vodných zdrojov. Síce aj keď sú tieto pastviny vyschnuté, varan nie je vyložene púštny typ. Takže by nemal byť umiestnený v teráriu púštneho štýlu- Bolo by to moc suché.
Veľkosť:
V odchove dosahuje veľkosť maximálne 110cm. V prírode dosahujú menších rozmerov, ak má jedinec v prírode 100cm, považuje sa za veľkého varana. N
Popis:
Varanus exanthematicus (varan stepný) je jašter ktorý patrí do podruhu Polydaedalus. Do tohto poddruhu patria tiež V. albigularis, V. niloticus, V. vemenensis a odlišný V. rusingiensis. Všetky tieto varany majú veľmi silné zuby, ktoré dokážu drviť orechy. Varan stepný je často na internete zrovnávaný a zamieňaný s V albigularis. Čo má za následok veľa zlých informácii. Varany cítia chemikálie vo vzduchu pomocou ich jazyka, podobne ako hady. Jazyk varana by mal pri kŕmení šľahať rýchlejšie.
Manipulácia:
Varany majú veľmi silné zuby a pazúre. Taktiež sú veľmi silný. Pri manipulovaní s väčšími kúskami si treba dávať pozor. Varan Vás môže aj keď neúmyselne, ale pomerne silno poškriabať keď sa bude snažiť prejsť po vašej ruke. Teda ak nemáte kľudného Varana ktorý sa snaží utiecť po zobraní do rúk, odporúčam rukavice. Jeho kúsnutie je veľmi silné a keď sa zakusne, tak to tak ľahko nepustí. Musíte sa vyvarovať všetkých pohybov strachu, pretože pokiaľ by bol pohyb vašej ruky moc rýchly, varan by vašu ruku mohol považovať ako potravu a mohol by zaútočiť, alebo naopak by ju mohol považovať za hrozbu a taktiež Vás napadnúť. Dávajte si pozor na reč jeho tela. Oči varana stepného ukazujú jeho postoj a myšlienky. Keď sú jeho oči otvorené a guľaté, tak má dobrú náladu. Keď ich má trochu privreté môže byť trošku vystresovaný. Môj varan to robil keď som ho hladkal na krku, no už si na mňa plne zvykol a kľudne mi na ruke aj zaspí. Keď bude varan vydávať nafukovaním zvuky, dáva Vám na jav že nemá na Vás náladu. Niektorí varany zastrašujú viac, ale nezaútočia., pokiaľ ich nebudete viac dráždiť. Keď varany uvidia nebezpečie tak väčšinou utečú, zaútočia jedine ak sú zahnaný do rohu a nemajú kam utiecť. Keď sa nafukujú, tak sa vás potom pravdepodobne budú snažiť šlahnúť ich veľkým chvostom. Ja som to osobne zažil len pár krát. Pokiaľ sa budete k varanovi správať s rešpektom, určite zažijete s ním veľa zábavy. Pri dodržaní týchto podmienok Vám pomôže k ochočeniu vašeho varana. Ak sa idete k varanovi priblížiť rukou a nemáte rukavice varan je agresívny, odporúčam vždy mať zatvorenú päsť( ak ju máte otvorené, zjednodušíte mu pohryznutie do prstov, pri zatvorenej pästi sa to stať nemôže). Taktiež vždy sa varana snažte chytiť tak, že s rukou sa k nemu budete približovať vždy od zadu(od chvosta), hlavu mu jemne pritlačte k zemi( zabránite pohryznutiu, lebo varany vedia veľmi rýchlo otočiť hlavu) a zoberiete von. Väčšinou keď je už na ruke, tak sa nesnažia útočiť. Taktiež pri kŕmení , keď manipulujete s hlodavcami, si vždy umyte ruky, lebo by ich mohli vycítiť z vašej ruky a pokúsať Vás.
Ochočenie:
Tak napíšem môj prípad, ako sa mi podarilo dostatočne ochočiť varana. Varan nie je jašter, ktorý sa bez venovania mu ochočí. Toto si uvedomte hlavne pred jeho kúpou. Lebo ak vyrastie a bude z neho nejaká „beštia“, tak sa stane z neho nechcený domáci miláčik a možno budete mať problém sa ho zbaviť. Keď som varana domov priniesol, dal som ho do karanténneho terária. Neskôr keď som ho premiestnil do terária, vybudoval som mu tam úkryt. Toto sa mi tak trochu vypomstilo, aj keď viem že by v teráriu mal byť aby sa tam varan mohol schovať a cítiť sa bezpečne. Len keď ho tam mal tak keď som ho išiel vybrať tak buď sa hneď utekal schovať alebo začal syčať. Úkryt som zničil a varana som začal kŕmiť čisto len z ruky ( najprv síce protestoval, no varany sú pažravý a nevydržia byť dlho hladný, tak po jednom dni to vzdal a začal jesť z ruky). Po dobe asi tak 2-3 týždňov sa mi podarilo že po priblížení a otvorení terária sa varan neutekal schovať. Nezabudnite na to, že terárium by ste mali umiestniť na frekventované miesto vo vašom byte, aby si varan zvykol na vašu prítomnosť. Vždy ak prídem domov, tak otvorím terárko a varana pohladkám, taktiež vždy si ho raz za deň vyberiem približne na 20 min a mám ho na rukách. S počiatku sa snažil utiecť, no teraz vydrží pri mne aj na posteli. Málokedy sa chce schovať keď je vonku z terária, jedine ak ho vylaká nejaký zvuk alebo môj rýchly pohyb. Nesmieme varana chodiť do terária len kŕmiť, lebo by si zvykol že ho len kŕmite a neskôr keď vyrastie, by mohol považovať aj vašu ruku ako potravu. Teraz sa mi už dosť často stáva, že po otvorení terária príde varan pri mňa a keď dám ruku dnu, tak mi na ňu vylezie. Avšak sú dni aj keď nemá náladu ani on, tak vtedy je lepšie ho neprovokovať.
Chov:
Pre jeho chov si zaistíme veľké terárium. Spravte si ho čo len najväčšie ako sa len dá. Veľkosť terária záleží aj od veľkosti terária. Napíšem príklad, keď mal môj varan 20cm tak som ho choval v teráriu o rozmeroch 90x50x50cm. V dospelosti chcem pre neho predeliť moju izbu. Tak by mu vzniklo miesto o rozmeroch 2m na dĺžku, 1,5 metra na šírku a 1m na výšku. Všeobecne platí že terárium by malo byť 2krát dlhšie ako dĺžka varana, 1,5 krát širšie ako jeho dĺžka. Výška nie je až tak podstatná, ale mladý varany ľúbia veľmi loziť, tak sú vhodné aj nejaké robustnejšie konáre. V teráriu som mal robené členité pozadie a varan obľuboval po ňom loziť hore a dole. Ako som písal, varany potrebujú vyššiu relatívnu vlhkosť. Ak má malú vlhkosť, tak na varanovi spozorujeme problémy so zvliekaním kože. Dbajte na to, aby bolo terárium dostatočné pevné. Varany dokážu zničiť veľa vecí.
Teplota a vlhkosť:
Na výhrevnom mieste odporúčam teplotu až 40-45°C, ale potrebujú miesto kde sa môžu aj skryť( tam by mala byť teplota okolo 25°C). Nočný pokles by mal byť v rozmedzí 20-23 °C. Vlhkosť by mala byť 70%. Treba dávať pozor aj na prehrievanie. Netreba šetriť na osvetlení, veľmi sa mi osvedčili aj UVB lampy. Varany bez nich mali ako keby menej energie. A zoslabovali sa im zadné nohy aj pri podávaní vitamínov. Po nainštalovaní UVB lampy a pri podávani takého istého vitamínu aj množstva, sa zdravotný stav oveľa zlepšil.
Kŕmenie:
V prírode sa varany živia hmyzom a bezstavovcami(Škorpiónmi, slimákmi, osami, chrobákmi, stonožkami a cvrčkami. Nepohrdnú občas ani obojživelníkmi.
V zajatí sa väčšinou kŕmia malými myšami, granulami, žrádlom pre mačky( dávajte pozor aby moc nestlstli, lebo varany trpia obezitou), kobylkami, múčnymi červami, zophobasmi, švábmi, vajcami. Jedlo by malo byť poprášené vitamínmi. Narozdiel od iných jašterov pijú veľmi veľa vody. Mláďatá do veľkosti 20cm odporúčam krmiť len hmyzom, nie holíčatmi.
Pohlavie:
Je ťažké určiť u varanov pohlavie. U samčekov je to jednoduchšie, pretože občas ukážu ich pohlavné orgány behom vyprázdňovania. Keď ich nevidíte, nemusí to znamenať že nemáte doma samčeka. K presnému určeniu pohlavia sa využíva endoskopie.
Behom endoskopie nechá veterinár varana dosiahnuť perfektnú teplotu v inkubátoru a potom ho uspí a lepšie sa na ňom môže pracovať. Keď varan zaspí, urobí veterinár malý rez na boku. Potom sa malou kamerou snaží nájsť vaječníky. Bohužiaľ u veľmi tlstých varanov sa táto metóda nedá použiť, lebo by videl len tuk.
Rozmnožovanie:
V jednej znáške môže byť až 20 vajec. Inkubácia pri teplote 30°C trvá 146-170 dní.
notfake.webnode.cz/products/varan-stepny-varanus-exanthematicus/